مشاوره رایگان: 09126403086

Homeاخبارافتضاح در آزمون ورودی متوسطه اول مدارس تیزهوشان سال تحصیلی 98-97

افتضاح در آزمون ورودی متوسطه اول مدارس تیزهوشان سال تحصیلی 98-97

سمپاد
فهرست مطالب

سمپاد در تب بی مسئولیتی مسئولان

آزمون ورودی متوسطه اول استعدادهای درخشان در تاریخ 97/5/5 به صورت هماهنگ در کل کشور برگزار شد. پس از کش و قوس های فراوان بین وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به نگاه ویژه و حمایت رهبری از مساله سمپاد و نخبگان، در نهایت آموزش و پرورش مجبور به برگزاری آزمون ورودی متوسطه اول مدارس تیزهوشان به صورت سوالات هوش و استعداد شد.
از همان ابتدا که وزیر آموزش و پرورش خبر برگزاری این آزمون به سبک جدید را دادند، بسیاری از منتقدین اعتقاد داشتند که طراحی سوالات نیازمند کار کارشناسی است و در اندک زمان باقی مانده، امکان برگزاری آزمونی استاندارد برای سنجش هوش و استعداد داوطلبان وجود ندارد. اما با توجه به لجبازی هایی که از بهمن ماه سال 96 از وزیر  سراغ داریم، ایشان همچنان تاکید بر تلاش کارشناسان مجرب در جهت طراحی سوالات استاندارد برای آزمون داشتند. در همین راستا تاریخ آزمون امسال که هر ساله در اواسط اردیبهشت ماه برگزار می شد به تاریخ پنجم مرداد ماه انتقال یافت.
پس از ماه ها بلاتکلیفی داوطلبان آزمون استعدادهای درخشان و خانواده های این عزیزان، در نهایت این آزمون برگزار شد.
اما گویا بی مسئولیتی و بی توجهی مسئولان آموزش پرورش به مساله سمپاد تمامی ندارد. پس از مشاهده سوالات این آزمون که قرار بود با کار کارشناسی طراحی شوند، اولین موضوعی که به وضوح مشخص است، تطابق کامل سوالات با تست هوش ریون است. اگر در موتور های جست و جو عبارت تست هوش را سرچ نمایید، در اولین وبسایت نمایش داده شده، می توان سوالات آزمون ورودی مدارس سمپاد که همان تست هوش ریون است، را ببینید. این در حالی است که این سوالات از ماه ها پیش، در کانال ها و و گروه های آموزشی به اشتراک گذاشته شده بود.

حال چند سوال مهم که ذهن دانش آموزان و والدین را مشوش ساخته است.

1. آیا آزمونی که سوالاتش از ماه ها قبل در دسترس حد اقل نیمی از داوطلبان بوده، راه مناسبی برای تمیز دادن دانش آموزان مستعد و با هوش از دیگر دانش آموزان است؟

2. تکلیف آن دسته از دانش آموزان بد اقبالی که در گذشته با این سوالات روبرو نشده اند چیست؟

3. آیا کارشناسان آموزش و پرورش کشور تا این حد بی کفایت هستند که سوالاتی که 80 سال پیش طراحی شده و بسیاری از داوطلبان از آن ها مطلع بوده اند را ملاک گزینش دانش آموزان تیزهوش قرار دهند؟ یا تمام این کارها برای از بین بردم وجهه سمپاد و دانش آموزان مشغول به تحصیل در این مدارس است؟

4. اگر قرار به برگزاری تست هوش ریون به جای آزمون سمپاد بود، چرا این آزمون همچون سال های گذشته در اردیبهشت ماه برگزار نشد؟ مگر نه که وزیر آموزش و پرورش تمامی این تغییرات در نحوه برگزاری آزمون را بخاطر کاهش استرس دانش آموزان اعمال کرده است؟ اگر آزمون در اردیبهشت برگزار میشد استرس کمتری به خانواده ها و داوطلبان تحمیل میشد یا سه ماه بعد در مرداد ماه؟ آیا شک این نمی رود که هدف این بوده که دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند و پس از برگزاری این چنینی آزمون استعدادهای درخشان، خانواده ها به این نتیجه برسند که با توجه به نحوه سوالات، احتمالا سطح دانش آموزان استعدادهای درخشان پایه هفتم در سال آینده پایین خواهد بود و بهتر است در همان مدرسه غیرانتفاعی به تحصیل ادامه دهند؟

5. تمامی خانواده های درگیر مساله سمپاد مطلع هستند که از زمانی که آموزش و پرورش خبر برگزاری آزمون هوش و استعداد را داد، بسیاری از موسسات و افراد اقدام به نشر کتب و برگزاری آزمون های مختلف با رویکرد جدید آزمون تیزهوشان و همچنین برگزاری سمینارهای مختلف در شهرهای مختلف کشور نمودند. حال این سوال مطرح است که اگر قرار به برگزاری آزمون هوش ریون بود، چرا این آزمون به روال سال های قبل در اردیبهشت ماه برگزار نشد تا از سودجویی این موسسات جلوگیری شود؟ مگر شعار وزیر از ابتدا کوتاه کردن دست مافیای آزمون ها و کنکور نبود؟ پس چرا با این تصمیم غلط آب به آسیاب آنها ریخت؟

امید آن می رود که مسئولان آموزش و پرورش برای یک بار هم که شده، مسئولیت این افتضاح بوجود آمده را بپذیرند. هر چند که فرض محال اگر هم چنین شود، دردی از داوطلبان و خانواده های آنها که قربانی این تصمیمات نابخردانه شدند، دوا نخواهد شد.

 

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

    4 Comments

  1. آرمیتا
    ژانویه 18, 2019
    پاسخ

    سلام من نهمم و می خوام امتحان ورودی تیزهوشان بدم باید چه جوری درس بخونم و چیکارکنم؟؟

  2. Yasin.ka
    مارس 28, 2019
    پاسخ

    هیچی کاره خاصی نمیخواد بکنی فقط باید مثه سگ بخونی

  3. الی
    می 30, 2019
    پاسخ

    سلام ارمیتای عزیز سوالات فراتر از کتاب درسی هستند و گاها حتی فراتر از کتابهای کمک درسی…تنها با فهم مفهوم کتابها میتونی تو این ازمونها قبول بشی…
    هر چیزی که تو کتاب هست رو باید بخونی…هرچـــــــــــــــــــــی
    خیلی دقیق…نقشه های مطالعات اجتمائیت…تصاویر علومت…ازمایشهای علوم…یادت نره سوالهای سال قبل رو هم مرور کنی که بیشتر بهت کمک میکنن…
    استعداد تحلیلی رو هم تمرین کن…نمونه سوالای زیادی تو اینترنت هست…از اونا استفاده کن…
    موفق میشی

  4. محمد
    سپتامبر 21, 2019
    پاسخ

    سلام
    بنده فوق دکترای مهندسی مکانیک میخونم دانشگاه صنعتی شریف. گه گاه حق التدریس در این دانشگاه تدریس می کنم(با سفارش استاد راهنمای خودم به آموزش دانشگاه). من بدلیل نا آگاهی خانواده و شهری که درش زندگی میکردم اصلا نمیدونستم امتحان مدرسه نمونه چیه. اصلا در شهر ما اون زمان مدرسه تیزهوشان نبود ولی بعد از کوچ کردن به یک شهر بزرگ در سال 2 دبیرستان تازه فهمیدم چیزی به نام سمپاد هست و با بچه های سمپاد درس میخوندم. چند دوست و رفیق داشتم بین اونها و در کلاس های خارج مدرسه شرکت میکردم. در مسابقات آزمایشگاهی از یک مدرسه دولتی بدون آزمایشگاه نفر اول شدم در حالی که بچه های سمپاد اون شهر همه در مرحله استانی حذف شدند. همیشه حسرت امکانات مدرسه و درک دبیرهای مدرسه تیزهوشان رو خوردم. الان که دانشجوی پُست داک هستم میبینم تمام شاگردای فوق لیسانس من سمپادی بودن و حتی یک نفر از مدرسه دولتی عادی بینشون نیست. منی که با بدبختی تو مدرسه دولتی درس خوندم از نظر قدرت تحلیل یک سر و گردن حتی از اونها بالاتر هستم. شاید اگه به شهر بزرگتر کوچ نمیکردیم دانشگاه دولتی هم قبول نمیشدم. الان گه گاه حق التدریس کلاس دارم در دانشگاه صنعتی شریف و کار تصحیح اوراق دانشجوهای استاد راهنما رو هم بنده انجام میدم. الان رفتم آزمون رِیوِن رو هم دادم که نمره 126 آوردم، البته نمیدونم تا چه اندازه این آزمون واقعیت رو نشون میده برای من.
    من از یک دانشگاه دولتی معمولی شروع کردم و سرکلاسی که نمره حداکثر کلاس -2- بود(بخاطر لج کردن استاد سوال هایی داد که خودشم بلد نبود حل بکنه بعد اینکه من حلشون کردم اومد سرکلاس و جلوی بچه ها این موضوع رو گفت)!!! نمره 20 رو گرفتم و خودم رو تازه بعد دکترا تونستم به شریف برسونم. کاش شرایط برای همه یکسان بود.
    الان تو اون شهر کوچیک ما تیزهوشان آوردن و من برگشتم اونجا(رفت و آمد میکنم)، بنده میخوام امسال رایگان به بچه های مدارس دولتی درس بدم برای قبولی در آزمون. البته هنوز دانشجوهستم خودم…. . بازم من شانس آوردم ولی خیلی ها مثل من خوش شانس نبودن.

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button