مشاوره رایگان: 09126403086

Homeاخبارحذف آزمون تیزهوشان به نفع چه کسانی است؟ آیا رفع استرس دانش آموزان دلیل اصلی این تصمیم است یا قضیه چیز دیگری است؟

حذف آزمون تیزهوشان به نفع چه کسانی است؟ آیا رفع استرس دانش آموزان دلیل اصلی این تصمیم است یا قضیه چیز دیگری است؟

حذف آزمون تیزهوشان
فهرست مطالب

همانطور که حتماً مطلع شده اید، طبق تازه ترین تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش، برگزاری آزمون های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود مؤسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می شدند، ممنوع شد و دیگر آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی شود.

این تصمیم که با توئیت وزیر آموزش و پرورش حمایت شد، بر رفع استرس دانش آموزان و حفظ آرامش آنها تأکید دارد و با این کلید واژه سعی دارد اجماع عمومی بیشتری را به خود جلب کند.

با این حال، اگر این خبر را در کنار رویکرد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف مدارس تیزهوشان به عنوان قدرتمندترین و بزرگ ترین رقیب مدارس خصوصی در جهت تقویت و حمایت از مدارس غیر دولتی قرار دهیم، متوجه می شویم پوشش «کاهش استرس دانش آموزان» انتخاب هوشمندانه ای برای جلب مشارکت حداکثری مخاطبان نظام آموزشی در راستای حذف مدارس سمپاد است.

مزاحمت مدارس تیزهوشان برای خصوصی سازی

گزارش صد روزه اول دولت یازدهم با تأیید این گمان، مدارس سمپاد را به عنوان عامل کاهش انگیزه سرمایه گذار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در آموزش و پرورش معرفی می کند. از سوی دیگر مدارس غیر دولتی برای برندسازی از خدمات خود و داغ کردن بازار جذب مشتری، نیاز به جذب برترین های المپیادها و آزمون های علمی دارند و طبیعی است این دسته از دانش آموزان، مدارس تیزهوشان را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و فرصت را از رقبای غیر دولتی خود می گیرند و این مزاحمت برای تحقق اهداف مدارس غیر دولتی و فرآیند توسعه خصوصی سازی در آموزش و پرورش است که دستگاه تعلیم وتربیت با تمام قوا و با استفاده از حداکثر ظرفیت های قانونی و اجرایی در جهت رفع این مزاحمت تلاش می کند.

حذف پذیرش تیزهوشان

حذف پذیرش دانش آموز در پایه هفتم مدارس تیزهوشان از سال تحصیلی آینده، آخرین قطعه پازلی است که تابلوی شام آخر سمپادها را تکمیل می کند. با این کار ورودی تیزهوشان صفر شده و دانش آموزان مشغول به تحصیل در این مدارس به مرور فارغ التحصیل می شوند و چراغ مدارس تیزهوشان بطور کامل خاموش می شود.

آزمون مغضوب

مسئولان آموزش و پرورش آزمون تیزهوشان را بدون استناد به هیچ مطالعه ای عامل استرس دانش آموزان معرفی می کنند. در حالی که دست کم 10 عامل استرس زای دیگر در مدارس وجود دارند که رغبت دانش آموزان را به تحصیل کاهش می دهند. تکالیف سنگین، مقایسه دانش آموزان با یکدیگر و اخذ کمک های اجباری و تبعات تاخیر والدین در پرداخت این کمک ها که دامان دانش آموز را می گیرد، از جمله این عوامل استرس زا هستند که در سال های اخیر به اندازه آزمون ورودی تیزهوشان مورد غضب مدیران قرار نگرفته است.
در عین حال تفاوت نگذاشتن میان استرس محرک و اضطراب مخرب و بهره گیری از بار منفی واژه استرس برای همراه کردن والدین و دانش آموز از سوی مسئولان آموزش و پرورش، رویکردی توجیه ناپذیر می نماید. به طوری که هیچ یک از مسئولان، توجیهی علمی مبنی برضرورت صفر کردن فشار محرک بر دانش آموزان برای تلاش بیشتر ارائه نمی کنند. به عنوان نمونه نتایج آزمون های تیمز و پرلز در سال هایی که ارزشیابی توصیفی جایگزین ارزشیابی نمره ای شده است مؤید این مطلب است. افت چشمگیر نمره ایران در این آزمون ها در سال های اخیر قابل توجه است.

با فرض استرس زا بودن آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی، آیا آزمون ورودی مدارس غیر دولتی استرس زا نیست؟

اکنون که آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی حذف شده، چرا باید آزمون ورودی مدارس غیر دولتی برگزار شود؟ مگر استرس این آزمون های ورودی کمتر از آزمون تیزهوشان است؟ مگر هدف از اجرای این مصوبه کاهش استرس دانش آموزان نیست؟ پس چرا مدارس غیر دولتی پس از تصویب این قانون با توان بیشتری برای ثبت نام آزمون های ورودی خود ثبت نام می کنند؟

تجمع اعتراض آمیز نسبت به مصوبه حذف آزمون تیزهوشان و حذف مدارس سمپاد

یک روز پس از اعلام خبر حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در مقطع ششم ابتدایی، جمعی از دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی، دانش آموزان مدارس سمپاد و فارغ التحصیلان این مدارس به همراه جمعی از والدین دانش آموزان در مقابل ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش در خیابان شهید سپهبد قرنی تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی، اعتراض خود را نسبت به مصوبه اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و زمزمه حذف مدارس سمپاد اعلام کردند.

تجمع کنندگان در اکثر پلاکاردهای خود ، به بحث عدالت اجتماعی، ایجاد رانت برای مدارس غیرانتفاعی در صورت حذف مدارس سمپاد و اهمیت نخبه پروری توسط مدارس سمپاد اشاره داشتند.

یکی از فارغ التحصیلان مدارس سمپاد که مشغول به تحصیل در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است و در این اعتراض حضور داشت می گوید: «درست است که سیستم آموزشی ما نقص دارد اما یکسان سازی مدارس درست نیست و به بسیاری از دانش آموزان صدمه می زند.» او همچنین اضافه می کند : «می گویند بچه های تیزهوش یا به مدارس عادی بروند – آن هم با آن حجم از دانش آموز – و یا به مدارس غیر انتفاعی. کسی که استعداد دارد و پول ندارد مجبور می شود برود مدارس عادی و این با عدالت مغایرت دارد.»

او همچنین می گوید: «فرد باهوش تر مدام سوال می پرسد و معلم حوصله جواب دادن ندارد و یا یک نکته ساده را زودتر می فهمد و معلم چندین بار توضیح می دهد. با این تفسیر، دانش آموز انگیزه اش را از دست می دهد و از طرف دیگر محصل عادی هم فکر می کند هوشش پایین است.»

برای آشنایی بیشتر با محاسن مدارس تیزهوشان این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

    8 نظر

  1. فرهنگی
    بهمن ۳۰, ۱۳۹۶
    پاسخ

    با سلام معاونت محترم ابتدایی وزارت آموزش وپرورش توضیح دهندتوضیح دهند میزان سرانه برای یک دانش آموز طرح شهاب چه میزان است وضمنا اعتبار سالانه آن برای مقطع ابتدایی چه میزان است ؟ونحوه احرای طرح شهاب وچگونگی تشخیص دانش آموزی طرح شهابی چگونه است ودر سال تحصیلی 98-97اعتبار آن در کجای بودجه سال 97 پیش بینی شده است . آیا طرح بدون پشتیبانی مالی امکان موفقیت دارد ؟!و یا این طرحها نامشخص صرفا برای خارج کردن دانش آموزان از مدارس دولتی وگسیل آنها به مدارس غیر انتفاعی وپر کردن جیب آنها و در واقع کم کردن هزینه وزارت آموزش وپرورش هدف پشت پرده این طرح است واگر این مدارس استرس زا بوده چرا چند دهه فعالیت داشته ؟بچه های با استعداد روستایی که در مدارس نمونه دولتی باید تحصیل کنند باید کجا بروند ؟میدانم جواب در پشت پرده پنهان شده وآموزش وپرورش چرا فقیر وغنی را از هم جدا کرده ومدارس غیر انتفاعی را توسعه می دهند ومسئولان ووزیر محترم از توسعه مدارس غیر دولتی استقبال می کنند چرا درمدارس هیات امنایی برای کلاسهای فوق برنامه هزینه دریافت می شود ؟چرا سرانه مدارس عادی پرداخت نمی شود ؟ شیر در مدارس توزیع نمی شود شاید توزیع شیردر مدارس هم استرس زا است ؟! همه اینها بهانه است بگویید بودجه نداریم می خواهیم تعداد مدارس غیر انتفاعی را هر سال زیاد وزیادتر کنیم وبه دنبال بهانه هستیم تا هیچ مدرسه ای بدون دریافت شهریه کلان از دانش آموزان ثبت نام نکند وهر سال برشهریه مدارس غیر انتفاعی افزوده وجیب تعدادی ازافراد مشخص وابسته پر شود ودر مدارس دولتی نیز به بهانه هیات امنایی هر سال شهریه بیشتری طلب کنیم ومردم را بیشتر ناراضی کنیم تا جایی که فقط ثروتمندان قادر به تحصیل در مدارس با بهره وری بالا باشندوفقرا هم خودشان می دانند چکار کنند وآیا این مطابق با قانون اساسی است ؟! که به آن افتخار می کنیم وادامه …..این داستان

  2. فرهنگی
    اسفند ۵, ۱۳۹۶
    پاسخ

    وزیر محترم آموزش وپرورش وقتی مطالبات فرهنگیان سر به فلک می زند وقادر به پرداخت به روز حق الزحمه امتحانات وحق التدریس و اضافه کار پرسنل اداری نیستید اعتبار سرانه مدارس وشیر مدارس تخصیص نیافته وحتی مرخصی استفاده نشده پرسنل اداری سال 95تاکنون پردادخت نشده ! چگونه می خواهید طرح شهاب را اجراء کنید .اعتبار این طرح چه میزان است وآیا در بودجه 97 پیش بینی شده آیا هدف پشت پرده آموزش وپرورش کم کردن هزینه با رونق گرفتن مدارس غیر انتفاعی نیست ؟مدارس نمونه دولتی که بخش اعظم دانش آموزان آن از روستائیان هستند . آیا با این تصمیم شما متضرر نخواهند شد ؟بیایید با مردم صادق باشید شعاری برخورد نکنید شما از کارایی مدارس تیزهوشان ونمونه دولتی آگاه هستید واگر راست می گویید مدارس غیر دولتی را حذف ومدارس هیات امنایی را منحل وهمه مدارس را دولتی کنید تا مردم هیچ دغدغه ای نداشته باشند

  3. فرهنگی
    اسفند ۱۵, ۱۳۹۶
    پاسخ

    آیا حذف مدارس تیزهوشان عدالت آموزشی است؟

    فرهیدی از فارغ‌التحصیلان مدرسه تیزهوشان گفت: طبق آمار و مستندات 50درصد از دانش‌آموزان سمپاد از دهک‌های ضعیف جامعه هستند؛ به‌طوری که نه‌تنها توان پرداخت شهریه مدرسه را ندارند بلکه هزینه‌های رفت‌وآمد به مدرسه را هم نمی‌توانند بپردازند؛ به‌طور مثال در 230ورودی مدرسه علامه حلی در سال 1390، 80نفر اعلام کردند که توانایی پرداخت شهریه و سرویس مدارس را ندارند که از محل درآمد انجمن اولیا و مربیان پرداخت شد، بعد چگونه مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند که تمام این دانش‌آموزان از طبقه برخوردار جامعه هستند و با کلاس خصوصی و کتاب‌های کمک آموزشی توانستند در سمپاد قبول شوند. مخالفان حذف این مدارس بیشترین انتقادشان روی همین نکته است و تأکید دارند که نگران وضعیت کودکان نخبه مناطق محروم هستند.

  4. فرهنگی
    فروردین ۸, ۱۳۹۷
    پاسخ

    آقای رئیس جمهور؛

    اجازه ندهید با تأیید جنابعالی شورای عالی آموزش و پرورش به قیمت بالا بردن دستوری سهم مدارس غیردولتی، با تصمیمی شتاب‌زده، شکاف عمیق طبقاتی را در آموزش و پرورش کشور رقم بزند.

    آقای رئیس جمهور؛

    حضرتعالی در خرداد ماه 92 گفتید: «من نگران طبقاتی شدن آموزش و پرورش هستم… می‌ترسم بهترین دانشگاه‌ها ازآن بچه پولدارها باشد»

    مطمئن باشید حذف مدارس نمونه و سمپاد در تعارض آشکار با بیان جنابعالی است بنابراین تا دیر نشده آموزش و پرورش را دریابید».

  5. تهرانی
    مهر ۲۳, ۱۳۹۸
    پاسخ

    درووووووووووووووووووووووووود بر شما

  6. فرهنگی
    فروردین ۹, ۱۳۹۷
    پاسخ

    چرا در مورد مدارس غیر انتفاعی سکوت کرده اید ؟گویا برقلمتان زنجیر زده اند وبه دهانتان قفل ؛ پس انصاف شما کجا رفته است؟ به طبقاتی کردن مدارس با توسعه مدارس غیر انتفاعی اعتراض نمی کنید !اما برای مدارس تیز هوشان ومدارس نمونه دولتی مجلس ترحیم گرفته اید قلم فرسایی می کنید وداد از استرس می زنید آیا فقط آزمون مدارس تیز هوشان استرس زا است ودیگر هیچ استرسی در مدارس وجود ندارد !وقتی دانش آموز به علت ندادن شهریه مدارس هیات امنایی بایستی از خجالت آب شود وپدرش به مدیر عجز وناله کند که ندارد وقتی پولدارها از ثبت نام فرزندانشان در مدارس به نام غیر انتفاعی فخر می فروشند خانواده های قشر متوسط چه احساسی دارند با مردم صادق باشید ما هم فرهنگی هستیم وبا درد مردم آشنا

  7. محمد
    شهریور ۳۰, ۱۳۹۸
    پاسخ

    واقعا دانشجوهای دانشگاه های خوب الان بیشتر از بچه پولدارا شدن. دارن کم کم سنواتی های دانشگاهم پولی میکنن که دانشجوهای فقیر مجبور به انصراف میشن گاهی.
    واقعا سیستم آموزش ما درحد شهرستان های کم امکانات و خونواده های فقیر داره ظلم میکنه.
    هرسال دارن امکانات رو حذف میکنن. سنوات تحصیل رو پولی کردن، دانشگاه شریف و علم و صنعت یادمه کتاب و جزوه رایگان میدادن یه زمانی ولی الان نمیدن. پژوهانه دکترا رو حذف کردن دانشجوهای ضعیف برای کار پژوهشی شون دیگه پولی نمیگیرن(پولی که قرار بوده خرج پژوهش بشه نه بره جیب دانشجو). یکی دوتا از دوستای فقیر خودم متاسفانه انصراف دادن. منم با بدبختی تونستم کارمو جمع کنم تو دکترا. البته الان دارم پست داک میخونم که هزینه نداره خیلی، مدرک زبانم رو میگیرم که مهاجرت بکنم چون میگن جانداریم که استاد بشی یا استخدام. ولی واقعا از مدرسه دولتی با بدبختی خودمو کشیدم بالا. چند برابر بچه های سمپاد تلاش کردم.

  8. رحمتی
    مهر ۲۸, ۱۳۹۸
    پاسخ

    حذف تیزهوشان یعنی حذف انگیزه برای دانش آموزان علاقه مند به پیشرفت. یک اشتباه بسیار بزرگ در رابطه با قبولی در تیزهوشان این است که قبولی فقط منوط به دوپینگ کردن دانش آموزان است. چنین ایده ای از نظر پزشکی کاملا غلط است. چراکه هوش دانش آموزان کاملا متفاوت می باشد و فقط و فقط با دوپینگ نیست که دانش آموزی به تیزهوشان می رود. باید زمینه مغزی هم داشته باشد و مخلوط کردن دانش آموزان بی فکر و خیال با دانش آموزان زحمت کش کاملا غلط و نهایت بی انصافی است.اگر کسی اطلاعات پزشکی داشته باشد هرگز چنین فکر نمی کند که فقط با زور می توان در تیزهوشان قبول شد. در تمام دنیا نخبه وجود دارد و حمایت از آنها الزامی است. پس اگر چنین است کنکور هم برداشته شود تا کل اضطرابها حذف شود و همه به سمت پوچی بروند. تا انگیزه نباشد پیشرفت حاصل نمی شود. پس با این تصمیم غلط: بچه های تیزهوش واقعی، فدای بچه های دوپینگی!!! چه تصمیم درستی!!!!

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button