مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاپذیرفته شدگان آزمون تیزهوشان چه کسانی هستند؟

پذیرفته شدگان آزمون تیزهوشان چه کسانی هستند؟

پذیرفته شدگان آزمون تیزهوشان چه کسانی هستند؟
فهرست مطالب

یکی از سوال هایی که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است این سوال می باشد که “آیا فقط آنهایی که در باور عامه به آنها تیزهوش اطلاق می شود، در آزمون استعدادهای درخشان و مدارس برتر پذیرفته می شوند و یا اینکه دانش آموزان عادی نیز می توانند با کمی تلاش از پذیرفته شدگان این آزمون ها باشند؟”

پس از سال ها تجربه در امر تدریس جهت آماده کردن دانش آموزان برای آزمون تیزهوشان و مدارس برتر، دانش آموزان بسیار زیادی را دیده ام که شاید در جلسه اولی که با آنها روبرو شدم، براساس دانش پایه و توانایی یادگیری آنها، با اطمینان بسیار زیادی به والدینشان گفته ام که احتمال قبولی ایشان دراین آزمون ها بسیار بالاست.

در مقابل، کم هم نبودند دانش آموزانی که پس از اولین جلسه کلاس، به وضوح می توانستم بفهمم که توانایی یادگیری گروه اول را نداشتند. پس به صراحت و البته نه در مقابل خود دانش آموز به والدین او می گفتم که بر طبق تجربه بنده، بعید می دانم که ایشان جزو پذیرفته شدگان آزمون تیزهوشان باشند.

خب مسلما با گروه اول (دانش آموزان با قدرت فراگیری بالا) کار را شروع می کردیم و بر طبق سیلابس درسی جلو می رفتیم.

آنها نیز با قدرتی که در یادگیری داشتند خیلی سریع مطالب را می گرفتند و تست ها را تا حد زیادی درست پاسخ می دادند.

مشکلی که در کار کردن با برخی از این دانش آموزان داشتیم این بود که متاسفانه چون خیلی زود مطالب را دریافت می کردند و به اکثر تست ها پاسخ صحیح می دادند، به خود مغرور می شدند و فکر می کردند که نیازی به جمع بندی، مرور و زدن دوباره تست ها ندارند.

تجربه کسانی که در تیزهوشان قبول شدند

برای مثال یکی از شاگردهای پارسال که در کلاس های آمادگی تیرهوشان من شرکت کرده بود، جزو این گروه بود و کلا درس خواندن در طول تعطیلات نوروز (که بهترین زمان جمع بندی است) را رها کرد و کل تعطیلات را در سفر بود و بعد از عید هم هر چقدر به او تاکید می کردم که مرور کن خیلی جدی نمی گرفت. نتیجه هم این شد که با توجه به هوش سرشاری که داشت و از امیدهای قطعی قبولی بود، متاسفانه در آزمون تیزهوشان قبول نشد. البته ایشون الحمدلله در مدرسه علامه طباطبائی پذیرفته شد ولی می توانست با کمی پشتکار نتیجه بهتری بگیرد.

برخی از والدین دانش آموزان گروه دوم (آنهایی که پایه ی علمی خوب ولی قدرت یادگیری گروه اول را نداشتن) با وجود اینکه من کمی ناامیدشان می کردم و خیلی تمایل به برگزاری کلاس با ایشان نداشتم، به من اصرار می کردند که شما چند جلسه تشریف بیارید زمانیکه پشتکار پسر یا دختر ما رو ببینید نظرتون عوض می شود. من هم می پذیرفتم و وجدانم راحت بود که واقعیت رو به والدینش گفته بودم.

عجیب اینجا بود که واقعا بعضی از این بچه ها من رو شگفت زده می کردند.

با وجود اینکه قدرت ذهنی گروه اول را نداشتند، ولی چون با پشتکار درس می خواندند نتایجی که در آزمون های آزمایشی می گرفتند در بعضی موارد از آن دانش آموزهای تیزهوش بهتر بود.

نمونه اش را در شاگردهای پارسال خودم داشتم. دختر خانمی که اوایل خیلی به او امید نداشتم، ولی با پشتکاری که داشت نه تنها در آزمون استعدادهای درخشان، بلکه در المپیاد ریاضی هم قبول شد و من چقدر خوشحال بودم که حرف پدرشان را پذیرفتم و کلاس را برگزار کردم.

نتیجه اینکه سطح هوشی بالا می تواند دانش آموز را در رسیدن به موفقیت در آزمون تیزهوشان کمک کند، ولی قطعا نمی تواند این موفقیت را تضمین کند. پشتکار مهم ترین عامل برای موفقیت در هر کاری است و قبولی آزمون تیزهوشان هم از این قاعده مستثنی نیست.

از سوی دیگر داشتن بهره هوشی متوسط هم نمی تواند باعث عدم موفقیت در این آزمون باشد. با کمی پشتکار می توان همه را متعجب کرد.

کل این یادداشت را میتوان در این ضرب المثل چینی که مدت ها هم شعار کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) بود، خلاصه کرد:

کمرنگ ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

لطفا برای اطلاع از اهمیت آزمون تیزهوشان مطلب آزمون تیزهوشان ششمی ها و نهم به دهم را مطالعه بفرمائید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

    3 نظر

  1. Hana
    ژوئن 28, 2019
    پاسخ

    من خودم یک دانش اموز پایه ی نهم هستم که کمی دیر به جلسه امتحان تیز هوشان رسیدم وبعدهم یک ورقه را از دست دادم و من را به داخل راه نمی دادند وبعد باهزار خواهش وتمنا اجازه حضور در ازمون را یافتن وبعد که شروع به نوشتن امتحان کردم تانصف امتحان را باخوبی نوشتم نصف دیگرش مانده بود که وقت تمام
    شد ومن سوال های باقی مانده را ازخودم زدم
    حالا نمی دانم آیا قبول می شوم یانه لطفا
    نظر دهید منتظر نظرتان هستم با سپاس.

  2. محمدحسن میرحسینی
    آگوست 16, 2019
    پاسخ

    سلام.استاد تسلیمی فر.پسرم متاسفانه تیزهوشان امسال قبول نشده.کلاس و آزمکنی هم نرفته.اما میخکام برای کلاس نهم تیزهوشان کلاس بزارمش.شما در کرمانشاه چه موسسه ای و چه معلمی که واقعا قابل اعتماد و با تجربه هستند رو پیشنهاد میدید؟

  3. مریم خادم
    اکتبر 15, 2019
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید پسرم در کلاس ششم درس میخواند و قلم چی از تابستون ثبت نام کرده ولی ترازش بالاتر از 5200نیست و همش باید باهاش کار کنم وگرنه درس نمیخوانه در حد تست زدن از شما خواهش میکنم با توجه به تجاربتون بگید چیکار کنم ؟

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button