مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاموفقیت در امتحانات پایان ترم را با طی کردن شش گام زیر کسب نمائید

موفقیت در امتحانات پایان ترم را با طی کردن شش گام زیر کسب نمائید

موفقیت در امتحانات پایان ترم
فهرست مطالب

اواخر آذر و اردیبهشت ماه ،ذهن بیشتر دانش آموزان درگیر امتحانات پایان ترم می شود و نگران این موضوع هستند که آیا خواهند توانست با موفقیت در امتحانات پایان ترم به استقبال ترم و یا سال تحصیلی جدید بروند یا خیر.
یکی از موضوعاتی که در ارتباط با بیشتر دانش آموزان در روزهای نزدیک امتحان توجه ام را جلب می کند ،این است که بیشتر آن ها به شدت نگرانند که مبادا زمان لازم برای کسب آمادگی کافی برای امتحانات را نداشته باشند .
به شما قول می دهم اگر از امروز به بعد از زمانتان به نحو احسن استفاده نمایید و انگیزه لازم برای کسب نمره 20 را داشته باشید ،قطعا به آن دست خواهید یافت .البته علاوه بر انگیزه بالا و زمان ،باید به یک سری تکنیک ها و ابزار ها مسلح شوید تا بتوانید بهترین نتیجه را با کمترین تلاش بدست آورید .در این مقاله قصد دارم شما را با این تکنیک ها آشنا کنم .پس لطفا در این مقاله با من همراه شوید .

گام اول :هر چیزی مانع تمرکزتان می شود ،کنار بگذارید

اگر گوشی موبایل باعث از بین رفتن تمرکزتان می شود ،برای مدتی آن را کنار بگذارید .اگر دوستی دارید که بطور مداوم با او وقت می گذرانید و به گردش می روید ،به او صادقانه بگوئید که به دلیل نزدیک شدن فصل امتحانات نمی توانید برای مدتی همراهش باشد.
اگر افکار مختلف هنگام درس خواندن تمرکز شما را بهم می ریزد ،یک بار برای همیشه آن ها را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید آن ها را حل نمائید .اگر عادت به دیدن سریال خاصی دارید که داستان آن تمرکز شما را بهم می ریزد ،هر چه سریعتر دیدن آن را متوقف نمائید .همیشه به مراجعانم می گویم که نداشتن تمرکز برای درس خواندن ،سمی مهلک است .برای مثال اگر خواندن یک موضوع از شما در شراطی که متمرکز هستید 15 دقیقه زمان می گیرد ،ممکن است خواندن همان موضوع در شرایطی که تمرکز ندارید و ذهنتان مشغول موضوعی است ،1 یا حتی 2 ساعت زمان لازم داشته باشد .حالا می فهمید که چرا برخی از دانش آموزان با زمان مطالعه کمتر نسبت به سایرین نتایج بهتری می گیرند .

گام دوم :عادت غلط از اول خواندن را در برخی دروس کنار بگذارید

اگر همین الآن شروع به مطالعه مطالب درسی کنید ،کدام مطالب را بیشتر به خاطر دارید ؟
مطالبی که دبیرتان هفته پیش تدریس کرده اند یا دروسی را که 3 ماه پیش به شما تدریس شده؟
پاسخ این سوال واضح است .قطعا مطالبی را که اخیرا تدریس شده اند بیشتر به خاطر دارید .در نتیجه جمع بندی این مطالب خیلی سریعتر امکان پذیر است .مثلا اگر فصل آخر تدریس شده در درس علوم را در مدت کوتاهی بخوانید ،چون به تازگی به سوالاتش پاسخ داده و درگیر مطالبش بوده اید ،خیلی آسان تر می توانید مطالب را کاملا یاد گرفته و با صرف انرژی کمتر ،به تمارینش پاسخ دهید .علاوه بر مزیت مذکور ،چون مطالب را بهتر به یاد دارید ،اعتماد به نفستان نیز قطعا بالا می رود و با روحیه و انرژی بیشتری به ادامه مطالعه خواهید پرداخت .البته توجه به این نکته الزامیست که اگر موضوع درسی که می خواهید به مطالعه آن بپردازید پیوستگی دارد و باید مطالب قبلی را خوب یاد بگیرید تا بتوانید مطالب جدید را فرا بگیرید ،حتما باید مطالعه را از اول آغاز نمائید .

گام سوم : از خودتان این سوال را بپرسید ” که اگر من طراح بودم چه سوالی مطرح می کردم؟”

سعی کنید متن درسی که قصد خواندنش را دارید به دو ،سه یا چهار قسمت تقسیم کرده و پس از خواندن هر قسمت ،خود را جای طراح سوالات آزمون بگذارید و تمامی سوالات محتمل که ممکن است از آن قسمت مطرح شود را نوشته و به آن ها پاسخ دهید.

روش غلطی که بسیاری از دانش آموزان به کار می گیرند این است که ابتدا کل درس را خوانده سپس به طرح سوال می پردازند که این روش را هرگز پیشنهاد نمی کنیم .

گام چهارم : خودتان را بیازمائید

این گام که در واقع در ادامه گام قبل ولی کمی کلی ترمی باشد به این گونه است که پس از اینکه یک فصل را به چندین قسمت تقسیم کرده و طبق گام سوم برای هر قسمت سوالاتی طراحی کردید ،حال پس از اتمام فصل یک آزمون کلی از مطالب آن فصل از خودتان بگیرید .برای این کار می توانید از کتاب هازیادی که در بازار موجود هستند (همانند پرسمان انتشارات گاج) استفاده نمائید.

گام پنجم : خلاصه نویسی را فراموش نکنید.

یکی از راه های موفقیت در امتحانات پایان ترم بدون شک خلاصه نویسی صحیح است .یکی از علل خلاصه نویسی این است که معمولا دانش آموزان زمان کافی را برای بازگشت و مطالعه دوباره مطالب درسی نخواهند داشت .بهترین زمان برای خلاصه نویسی پس از خواندن یک فصل ،موضوع یا مبحث می باشد .
خلاصه نویسی یعنی بعد از اتمام یک موضوع بتوانید به زبان خودتان کلید واژه هایی را تعریف نمائید که با خواندن آن کلید واژه ها، کل مطلب برایتان یادآوری شود .مراقب باشید که خلاصه نویسی نه باید خیلی خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی .در ضمن به شدت از اینکه هنگام درس خواندن عینا متن کتاب را در خلاصه نویسی تان کپی نمائید ،بپرهیزید.

گام ششم : مرور کردن فراموش نشود.

مرور لازمه موفقیت در امتحانات پایان ترم و هر آزمون دیگری است .مرور به این معناست که پیش از مواجهه با آزمون ،خلاصه نویسی هایتان از هر فصل را مرور کرده و یا تمارینی که در هر فصل از قبل علامت گذاری نموده اید ،حل نمائید .این روش به بالا رفتن اعتماد به نفستان کمک شایانی می کند .توجه کنید که قرار نیست در این مرحله مطلب جدیدی یاد بگیرید .هدف از این مرحله این است که مطالب یادگرفته شده از قبل را در ذهنتان دسته بندی نمائید.
امیدوارم که این مطلب بتواند شما را در کسب نمره دلخواهتان در آزمون پایان ترم کمک نماید .به یاد داشته باشید که در پیمودن این گام ها نباید هرگز ناامید شوید و باید با انرژی فراوان به پیمودن این گام ها بپردازید .هر گاه در این راه خسته شدید و ناامیدی به سراغتان آمد ،به یاد داشته باشید که ادیسون 999 دفعه برای اختراع لامپ تلاش کرد و بالاخره در دفعه هزارم به موفقیت دست یافت .
این جمله را به خاطر بسپارید:
موفقیت از آن کسانی نیست که خسته نمی شوند ،بلکه از آن کسانی است که ناامید نمی شوند.

اگر خواستار افزایش تمرکز برای شرکت در آزمون های خود هستید ،این مقاله را مطالعه نمائید .

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
آخرین فرصت شرکت در
دوره جمع بندی آزمون
Call Now Button