مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاکودکان باهوش دارای چه ویژگی های مشترکی هستند؟

کودکان باهوش دارای چه ویژگی های مشترکی هستند؟

کودکان باهوش
فهرست مطالب

آیا فرزند شما با هوش است؟

در این مقاله قصد داریم 10 مشخصه ای که در بین کودکان باهوش مشترک است را مورد بررسی قرار دهیم .همچنین مطالبی را از برخی سایت های معتبر که در این زمینه تحقیق نموده اند ،ارائه خواهیم داد.
اصطلاح “باهوش” مدت هاست که در دوره های تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد و متاسفانه اغلب به غلط استفاده ،به غلط تشخیص و همچنین به غلط درک می شود .ممکن است کودکان باهوش به روش های متنوعی معرفی شوند و بعضی دارای مشخصه های مثبت و سایرین دارای مشخصه هایی نامطلوب باشند .
زمانی که می خواهیم باهوش بودن یک دانش آموز را تعیین کنیم ،ضروری است که فاکتورهای زیادی را در نظر بگیریم ،زیرا تمامی دانش آموزان باهوش مشخصه های یکسانی را در موقعیت های مشابه از خود نشان نمی دهند .در این مقاله لیستی از 10 مشخصه معمول در بین دانش آموزان باهوش را خدمتتان ارائه می کنیم.

1.توانایی کلامی

کودکان باهوش اغلب ارتباط کلامی را در زمانی که حتی خیلی کوچک هستند آغاز کرده ، لغاتی بسیار فراتر از سن خود را استفاده می کنند . بخاطر استفاده بی نظیر این کودکان از زبان ،معمولا به آن ها لقب استثنائی داده می شود .این کودکان اغلب کلماتشان را با دقت بسیار انتخاب می نمایند و تمایل دارند از لغات متنوعی در صحبت کردن استفاده کنند .جالب تر اینکه ممکن است این کودکان در ارتباط با همسن و سال های خود که نمی توانند لغاتی را که آن ها به کار می برند متوجه شوند ،مستاصل شده و اغلب به گفت و گو با کودکان بزرگتر از خود یا بزرگسالان تمایل نشان می دهند.

2.پردازش کردن اطلاعات

سایت Education.com  بیان می دارد که کودکان باهوش اغلب دارای ظرفیت خیره کننده ای در پردازش اطلاعات بوده و
معمولا قادرند اطلاعات را بسیار سریع تر و دقیق تر از همسن و سال های خود پردازش نمایند .این کودکان معمولا در دروسی چون ریاضی و خواندن و نوشتن نسبت به همسالان خود از تبحر بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل مدارس معمولی به هیچ وجه نمی توانند آن ها را به چالش بکشند.
Bight Hub Education بیان می کند که برخی دانش آموزان تیزهوش مخل نظم کلاس های درسی می شوند و این اغلب به این دلیل می باشد که مطالب تدریس شده که چندین بار در کلاس تکرار می شوند برایشان بسیار کسالت آور است.

3.سطح بالای کنجکاوی

کودکان باهوش اغلب سطح کنجکاوی بالایی دارند و با اشتیاق فراوان وارد موضوعات مختلف می شوند به گونه ای که این کنجکاوی در بین همسن و سال هایشان کمتر دیده می شود.
موسسه روانشناسی amend اظهار می دارد که این موضوع برای کودکان باهوش غیر عادی نیست که نام تمامی دایناسورها یا آمار هر یک از بازیکنان یک تیم بیس بال را در سنین خیلی کم بدانند .والدین کودکان باهوش بزودی درمیابند که تا چه حد فرایند گیرایی این کودکان در مسائلی که به آن ها علاقه دارند غنی است و معمولا مجبور می شوند آن ها را به کتابخانه ها ببرند یا به آن ها کمک کنند تا مطالبی را که مورد علاقه شان است بطور مداوم در اینترنت جستجو نمایند.

4.قدرت نگهداری اطلاعات در حافظه

کودکان باهوش اغلب قادرند اطلاعات را سریعتر و برای مدت بیشتری نسبت به میانگین همسن و سال های خود به خاطر بسپارند.
سرعت یادگیری بالای آن ها این اجازه را می دهد تاحقایق را سریعتر پردازش نموده و به خوبی به خاطر بسپارند تا در آینده به صورت موثر بتوانند از آن اطلاعات و حقایق بهره ببرند .ترکیبی از قدرت بالای حافظه و پردازش سریع اطلاعات اغلب به این معناست که این کودکان دروس را به سرعت برق و باد فرا می گیرند که ممکن است فرایند یاد دادن به این کودکان را با سرعتی که مناسب آن هاست ،برای دبیران و والدین به یک چالش تبدیل نماید.

5.شور و هیجان و سماجت

تعداد زیادی از کودکان ،بسیار تیزهوش هستند که اغلب به همین دلیل است که حجم بالایی از اطلاعات را به سرعت یاد می گیرند . آن ها همچنین می توانند از نظر اجتماعی نیز تیزهوش بوده و احساسات و نیازهای دیگران را بخوبی درک نمایند .طبق نظر سایت Education.com ،این کودکان قادرند حس همدردی عمیق خود را در سطحی فراتر از همسالان خود نشان دهند .با این حال ،این تیزهوشی و سماجت گاهی اوقات که با مسائل و موضوعاتی مواجه می شوند که به راحتی قادر به کسب مهارت در آن ها نیستند ،علیه آن ها عمل می کند.

6.حس شوخ طبعی

بودن در کنار کودکان باهوش معمولا بسیار لذت بخش است چون بسیاری از آن ها حس شوخ طبعی فراتر از سن خود را به نمایش می گذارند. چه این حس شوخ طبعی در کلام آن ها باشد چه در نوشته هایشان ،هر دو نشانه ای از هوش سرشار این کودکان می باشد.

7. حس عدالت خواهی

کودکان باهوش معمولا دارای حس عدالت خواهی دقیق و عمیق هستند .این کودکان معمولا از کودکی عاشق عدالت و انصاف می باشند و این حس در سرتاسر زندگیشان ادامه پیدا می کند.

8.تخیل قوی

کودکان تیزهوش معمولا دارای تخیل قوی می باشند که این توانایی را با گفتن داستان هایی که مملو از تخیل اند بیان می دارند که معمولا باعث تعجب والدین و معلمان خود می شوند .Education.com بیان می کند که این کودکان به صورت شفاهی ،کتبی یا هنری ،این توانایی خلاقانه خود را بروز می دهند .حتی ممکن است آنها ساعت ها مشغول خیال پردازی شوند.

9.مشاهده با اشتیاق فراوان

کودکانی که در این گروه قرار دارند دارای این توانایی می باشند که جزئیات بسیاری را بطور دقیق از مشاهدات خود دریافت نمایند که در رنج سنی آن ها کمی عجیب به نظر می رسد .چه در حال خواندن کتاب باشند یا تماشای فیلم ،ظاهرا آن ها به جزئیاتی غیر ضروری توجه می نمایند که دیگران هیچ توجهی به آن ها ندارند .توجه آن ها به جزئیات اغلب باعث تفسیرهای طولانی مدت موقعیت های مختلف شده که گاهی باعث می شود حوصله والدین و معلمان از این موضوع سر برود.

10.توانایی حل مساله

هیچ چیز برای کودکان باهوش لذت بخش تر از این نیست که راه حلی برای یک مساله (مشکل) پیچیده که تا به حال هیچ کس موفق به یافتن روش حل آن (یافتن روش حل آن مشکل) نشده است ،بیابند .به همین دلیل به آن ها لقب حل کننده موثر مشکلات داده شده است .به دلیل داشتن این خصیصه ،این کودکان بسیار مناسب مدیریت و رهبری می باشند.

می توان گفت دادن لقب باهوش به یک کودک یا دانش آموز نیازمند فرایندی پیچیده است که شامل زیر نظر گرفتن کودک با دقت فراوان و همچنین تست های هدفمند برای شناسایی آن ها می باشد .اگرچه لیست ویژگی های نام برده شده در این مقاله ممکن است صد در صد کامل و دقیق نباشد ،اما قطعا بینشی در ارتباط با مشخصه هایی که در بین کودکان با هوش مشترک است به شما می دهد و به والدین و معلمان کمک می کند که در صورت دیدن این مشخصه ها در کودکان ،ارزیابی های تکمیلی را انجام دهند.

برای اینکه بدانید آیا آموزش کودکان باهوش در مدارس عادی موفقیت آمیز هست یا خیر ،این مقاله را مطالعه نمائید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
آخرین فرصت شرکت در
دوره جمع بندی آزمون
Call Now Button