مشاوره رایگان: 09126403086

Homeاخبارورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در مقطع متوسطه اول و در پی آن حذف مدارس متوسطه اول سمپاد
فهرست مطالب

شورای عالی انقلاب فرهنگی

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در مقطع متوسطه اول و در پی آن حذف مدارس متوسطه اول سمپاد، اتفاق خوبی بود که در هفته گذشته رخ داد.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دغدغه های خانواده های دانش آموزان سمپاد و تغییرات مطرح شده توسط شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه قرار شد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از کارشناسی های لازم مطرح شود و هر تصمیمی را که شورا اتخاذ کند، اجرائی شود.

او همچنین گفت: همچنین مقرر شد تا تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگونه اقدام غیر از این مسیر در این زمینه متوقف شود تا نگرانی های به وجود آمده مرتفع گردد.

گویا سخنان دبیر شورای انقلاب فرهنگی به مذاق وزیر آموزش و پرورش و معاونت ابتدائی ایشون خوش نیامده است. زیرا وزیر طبق نامه ای به رئیس دفتر رئیس جمهور جناب آقای دکتر واعظی خواستار این شده اند که خبر پخش شده در رسانه ها درباره لزوم بررسی این مصوبه آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط دبیر این شورا نتشر شد، تصحیح شود.ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد

جالب اینجاست که خانم حکیم زاده، معاونت ابتدائی وزارت آموزش و پرورش نیز طی مصاحبه ای با رادیو ایران اظهار داشت که برگزاری آزمون سمپاد یک تصمیم داخلی در حوضه اختیارات وزارت آموزش و پرورش هست که نیاز به مصوبه شورای عالی ندارد.

این در حالی است که طبق قانون مصوب تاریخ 1376/08/20 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد 16، «برنامه ریزی و تهیه طرح های خاص برای شناسایی، جذب و تعالی فکری نخبگان و تربیت و پرورش علمی و معنوی استعدادهای درخشان و بهره گیری از توانایی ها و ابتکارات و خلاقیت های آنان» را از وظایف این نهاد بر می شمارد.

مشخص نیست کدام قسمت این مصوبه برای وزیر محترم و معاونت ابتدائی ایشان واضح نیست که اینگونه به حرف های دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عکس العمل نشان می دهند.

این جاست که سخنان مطرح شده توسط حمیدرضا حاج بابائی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، ما را به فکر فرو می برد. ایشان در قسمتی از سخنانشان در این برنامه گفتند : «چرا تیزهوشان تعطیل شده است؟ ای کاش همه کسانی که موافق منحل شدن تیزهوشان هستند را بررسی بکنیم ببینیم چند نفرشان مدرسه غیر دولتی دارند.» وی همچنین گفت:« اگر مدارس تیزهوشان تعطیل شوند، دانش آموز تیزهوش کجا می رود؟ اگر با زور او را به مدرسه ای ببرید که 50 نفر در کلاس های آن مشغول تحصیل هستند، آنجا دوام نمی آورد. اگر بخواهید او را به مدرسه غیر دولتی ببرید، که آرمان (از این مصوبه آموزش و پرورش) همین است و دنبال همین هستند …»

این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره توجه بسیار ویژه ای به نخبگان و استعداد های درخشان داشته اند و بارها بر اهمیت این موضوع تاکید نموده اند. ایشان در بیانات خود در دیدار جمعی از نخبگان علمی جوان در سال 95، نگرانی خود را درباره مساله سمپاد اظهار کردند و آشکارا گفتند: «این سمپاد خیلی مهم است. من نگران سمپاد هستم.»

در انتها ذکر این مطلب ضروری است که با فرض استرس زا بودن آزمون ورودی تیزهوشان، باید از روش های جایگزین جهت گزینش دانش آموزان با استعداد استفاده شود. نه آنکه با حذف مدارس تیزهوشان در مقطع اول متوسطه، صورت مساله را پاک کرد.

مصوبه اخیر آموزش و پرورش مانند این است که بگوییم چون کنکور استرس زا است، باید کلیه دانشگاه های سراسری تعطیل شوند.

برای کسب اطلاع بیشتر در ارتباط با حذف مدارس تیزهوشان به اینجا و همینطور اینجا مراجعه فرمایید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

    5 نظر

  1. sara
    مارس 30, 2018
    پاسخ

    این آزمون ها فقط کودکان با ساعت درس خواندن بالا و تحت فشار و محروم از لذت های کودکی را جدا میکند نه کودکان تیزهوش واقعی .

  2. حمیدرضا تسلیمی فر
    آوریل 3, 2018
    پاسخ

    با سلام و تشکر از اظهار نظر شما
    اجازه بدید در چند مرحله پاسخ جنابعالی رو بدم
    1.همونطور که احتمالا اطلاع دارید شرکت در آزمون تیزهوشان اختیاری است و هیچ قدرتی نمی تواند دانش آموزان را مجبور به شرکت در آزمون تیزهوشان کند. البته باید گفت که برخی از اولیای گرامی به دلیل چشم و هم چشمی کودکان خود را مجبور به شرکت در این آزمون می کنند که همین امر منجر به ایجاد استرس برای این دانش آموزانی می شود که توانایی علمی و روانی شرکت در آزمون های این چنینی را ندارند.
    2.برخی از کارشناسان نیز به بعضی از فاکتورهای آزمون مدارس سمپاد انتقاد دارند که این انتقادات منطقی به نظر می رسد. ولی آیا می توان به بهانه وجود برخی ایرادات به سیستم گزینش مدارس سمپاد، اقدام به حذف این مدارس کرد؟
    اجازه بدهید یک مثال بزنم. همه می دانیم که هر ساله آزمون ورودی دانشگاه ها (کنکور) بسیاری از دانش آموزان و والدین را دچار استرس می کند و ایرادات بسیاری به این آزمون وارد است. اما آیا عاقلانه است که بگوییم به دلیل اشکالات کنکور، باید کلیه دانشگاهها کشور تعطیل شوند؟ آیا این عمل حذف مدارس سمپاد را برای شما تداعی نمی کند؟ مشکل همین جا شروع می شود که مدیران محترم آموزش و پرورش قصد دارند در سایه حذف آزمون سمپاد، مدارس سمپاد را نیز حذف نمایند و تنها با استفاده از اینکه آزمون استرس زا است، مدارس تیزهوشان که به جرات جزو بهترین مدارس کشور هستند را نیز منحل کنند.
    3.در بسیاری از کشورهای اروپائی و آمریکایی از سیستم تفکیکی برای دانش آموزان تیزهوش استفاده می شود که با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو قابل بررسی است. در کشور هایی هم که از سیستم تلفیقی استفاده می کنند، به قدری امکانات در مدارس زیاد است که در واقع تک تک مدارس به تنهایی چندین برابر مدارس تیزهوشان در ایران، از امکانات برخوردارند. ای کاش قبل از اظهار نظر کمی تحقیق کنیم تا با سخنان سطحی دیگران به راحتی متقاعد نشویم.

  3. sara
    مارس 30, 2018
    پاسخ

    در کشورهای پیشرفته هرگز چنین فشاری رو به کودکان تحمیل نمیکنند .

  4. امیررضا
    ژوئن 12, 2019
    پاسخ

    حیف که نچشیده اید لذت سمپاد را که این گونه در موردش سخن می گویید ، حیف که نچشیده اید لذت شب بیداری های سمینار را ، حیف که نچشیده اید ؛ حیف که دست و پایم را بسته این شرم و ادب ذاتی.
    و ما رایتُ الا جمیلا…
    امیررضا.دبیرستان علامهحلی تهران

  5. فرهنگ و هنر
    نوامبر 6, 2019
    پاسخ

    من چطوری ازتون تشکر کنم؟

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button