مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاچگونه ریاضی بخوانیم؟ 7 راهکار برای حل مسائل ریاضی

چگونه ریاضی بخوانیم؟ 7 راهکار برای حل مسائل ریاضی

راهکار برای حل مسائل ریاضی
در این یادداشت 7 راهکار برای اینکه مسائل ریاضی را راحت تر حل کنید توضیح داده شده است.
فهرست مطالب

ریاضی درسی است که اجتناب کردن از آن تقریبا غیر ممکن است .برخی دانش آموزان عاشق این درس هستند ،اما اگر بخواهیم صادقانه موضوع را بررسی کنیم ،باید بگوییم متاسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان دل خوشی از این درس ندارند .با این حال اهمیت ریاضی برای دانش آموزان هیچ زمانی بیشتر از حال نبوده است زیرا می توان گفت این علم پایه و اساس تکنولوژی های آینده است .تقریبا اکثر رشته های دانشگاهی تا حدی از ریاضی بهره می برند و این در حالی است که ریاضی تقریبا در بیشتر شغل های امروز، نقش غیر قابل انکاری دارد .مشکل اکثر دانش آموزان این است که آنها دقیقا نمی دانند چگونه ریاضی را مطالعه نمایند تا نتایج خوبی را کسب نمایند.

در واقع ریاضی یکی از آن درس هایی است که ممکن است ساعت ها درگیر مطالعه آن باشید ولی در انتها متوجه شوید که مطالب زیادی یاد نگرفته اید یا با وجود اینکه زمان زیادی را صرف مطالعه این درس نموده اید، متوجه شوید که در روز آزمون توانایی حل مسائل را ندارید .خوشبختانه تکنیک هایی برای مطالعه ریاضی وجود دارد که همه افراد می توانند در هر سن و مقطعی از آن ها بهره ببرند .حتی ممکن است با خواندن این مطلب و به کار بستن این تکنیک ها در نهایت عاشق ریاضی شوید. پس این 7 راهکار برای حل مسائل ریاضی را به خاطر بسپارید تا در هر آزمونی موفقیت خود را تضمین کنید.

7 راهکار برای حل مسائل ریاضی

1. تا می توانید تمرین حل کنید.

غیر ممکن است که تنها با گوش دادن و خواندن ،کاملا بتوان ریاضی را یاد گرفت .برای یادگیری ریاضی باید آستین ها را بالا زد و به حل مسائل مختلف پرداخت .هر چه بیشتر به تمرین حل کردن در ریاضی بپردازید ،به همان اندازه در حل مسائل مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد . مسائل در ریاضی انواع مختلفی دارند و یکی از عوامل موفقیت در آزمون این است که قبل از آزمون ،سعی کنیم مسائل را از روش های مختلفی حل نمائیم .می توان گفت که به هیچ وجه نمی توان از این حقیقت چشم پوشی نمود که برای اینکه در آزمون ریاضی خوب عمل کنیم ،باید حتما قبل از آزمون تعداد زیادی مساله حل کرده باشیم.

2. اشکالاتتان را مرور نمایید.

زمانی که در حال حل تمرین هستید ،بسیار مهم است که روی روند حل هر مساله کار کنید .اگر مرتکب اشتباه شدید ،حتما باید اشتباهاتتان را مرور نمایید تا مطمئن شوید که کدام قسمت از روش حل مساله شما ایراد دارد .به این که از کجا باید حل مساله را شروع کنید دقت زیادی نمائید و اگر دچار اشتباه شدید ،آن اشتباه را ریشه یابی نمائید تا در آینده دیگر مرتکب آن اشتباه نشوید .

3. مفاهیم اصلی را خوب یاد بگیرید.

هرگز روند حل مساله را حفظ نکنید .این عمل نتیجه عکس در روند یادگیری شما خواهد داشت .بهتر است روی فهم و منطق روند حل مساله تمرکز کنیم تا بتوانیم مطالب را برای مدت بیشتری در ذهنمان نگه داریم و در آینده بتوانیم بهترین روش حل مسائل مشابه را تشخیص دهیم.
به یاد داشته باشید که ریاضی درسی است که باید مفاهیم آن را به ترتیب یاد بگیرید و با یادگیری پایه ای مفاهیم آن ،پس از حل سوالات آسان تر،به حل سوالاتی که پیچیده تر هستند بپردازید .فراموش نکنید که اغلب سوالات پیچیده و مشکل نیز بر مطالب پایه ای استوار هستند و حل آنها نیازمند مهارت در مفاهیم اصلی و پایه ای می باشد.

4. به مشکلاتی که در روند حل مساله برخورد می کنید ،توجه داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است هنگام حل مسائل ریاضی گیر کنید و برایتان مشکل باشد که وارد مرحله بعدی حل مساله بشوید .معمولا تعداد زیادی از دانش آموزان وقتی دچار چنین مشکلی می شوند ،سوال را رها کرده و به سراغ سوال بعدی می روند .این روش قطعا اشتباه است .بجای آن ،سعی کنید برای فهم روند و روش حل مساله وقت بگذارید .زمانی که به روش حل مساله ای پی ببرید ،می توانید از آن به عنوان زیربنای حل مسائل دیگر استفاده نمائید .به شرطی که خودتان روی روش حل به خوبی فکر کرده باشید و با مساله خوب دست و پنجه نرم کرده باشید.
حتما این موضوع را به خاطر بسپارید : کسب مهارت در ریاضی نیازمند صبر و زمان است.
بهتر است که ریاضی را همراه یکی از دوستانتان که می توانید از او مشورت بگیرید و در حل مسائل با او تبادل نظر کنید ،مطالعه نمائید.

5. محیط مطالعه را از هر چیزی که باعث حواس پرتی می شود ،خالی کنید.

با توجه به اینکه ریاضی درسی است که بیشتر از سایر دروس نیازمند تمرکز است ،محیطی مناسب برای مطالعه و خالی از وسائلی که باعث حواس پرتی و از بین رفتن تمرکز می شود، نقش بسزائی در موفقیت ما در حل مسائل پیچیده ریاضی ،جبر و هندسه خواهد داشت .

6. بد نیست مفاهیم کلی ریاضی را به صورت فلش کارت همراه خود داشته باشید.

با توجه به این که ریاضی دارای برخی اصطلاحات فنی می باشد ،بد نیست این اصطلاحات را به صورت فلش کارت یا نوت هایی که شامل مفاهیم کلی هستند ، همراه خود داشته باشید .فقط حواستان باشد که نوت ها و فلش کارت ها حاوی معنی اصطلاحات ،نکات کلیدی و همچنین جواب برخی سوال ها باشند که در هنگام لزوم بتوان از آن ها کمک گرفت.

7. ریاضی را در مسائل زندگی واقعی به کار ببندید.

سعی کنید تا جایی که ممکن است ریاضی را در مواجهه با مسائل زندگی واقعی به کار ببندید .ریاضی گاهی اوقات انتزاعی و خشک است. بنابراین یافتن یک کاربرد عملی برای مسائل می تواند دیدگاه شما را نسبت به ریاضی تغییر دهد .برای نمونه ،مسائل مبحث احتمال می تواند برای پیش بینی خروجی یک سری رویداد های روزانه شما را راهنمایی کند که تصمیم درستی بگیرید و یا اینکه مثلا چقدر ارزش دارد که ریسک خرید یک بلیت بخت آزمائی را بپذیرید .
و در نهایت یکی از مسائل بسیار مهم برای موفقیت در هر آزمونی این است که اعتماد به نفس داشته باشید و زمان مواجهه با آزمون هرگز استرس نداشته باشید .زیرا شما از قبل خودتان را کاملا مهیای آزمون نموده اید پس دلیلی برای اضطراب وجود ندارد.
امیدوارم با به کار بردن این 7 راهکار برای حل مسائل ریاضی ،روش درست مطالعه این درس را بکار ببندید و موفقیتتان دو چندان شود.
اگر می خواهید تمرکز خود را در هنگام مطالعه افزایش دهید ،حتما این مقاله را بخوانید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button