مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاچگونه قبل از شروع مطالعه برای آزمون تیزهوشان تمرکز خود را بالا ببریم؟

چگونه قبل از شروع مطالعه برای آزمون تیزهوشان تمرکز خود را بالا ببریم؟

تمرکز
فهرست مطالب

اهمیت داشتن تمرکز هنگام مطالعه

آیا تا به حال شنیده اید که با وجود اینکه فردی ساعات مطالعه بسیار بالایی برای آزمون تیزهوشان (یا هر آزمون دیگری) داشته موفق به قبولی در این آزمون نشده است در حالی که دوستش با تعداد ساعات مطالعه کمتر ،توانسته از سد این آزمون عبور کند؟
واقعیت این است که این امر می تواند در نتیجه عوامل مختلفی چون میزان هوش فردی ،قوی بودن یا نبودن پایه درسی ،استفاده و یا عدم استفاده از منابع معتبر و … روی دهد . ولی قطعا یکی از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت فردی که با ساعات مطالعه کمتر نتیجه بهتری می گیرد ، میزان تمرکز او در هنگام مطالعه است.
در این مطلب نصمیم دارم مطالبی را برایتان ذکر کنم که با رعایت کردن آن ها قبل از شروع به مطالعه ،خواهید توانست تمرکز خود را هنگام مطالعه افزایش دهید.

1-محیطی مناسب را برای مطالعه خود انتخاب کنید

تلاش کنید محیطی مناسب برای درس خواندن داشته باشید که تا تا حد امکان کمتر عوامل حواس پرتی را برایتان داشته باشد .این محل می تواند برای هر فردی متغیر باشد .برای مثال اتاق شخصیتان یا حتی کتابخانه ای نزدیک منزلتان
این موضوع سبب می شود که پس از قرار گرفتن در آن محل ،ذهن شما به صورت خودکار تمرکز بیشتری برای درس خواندن پیدا کند و به دلیل حذف عواملی که موجب حواس پرتی شما می شود ،پرش افکار کمتر به سراغتان بیاید.
سعی کنید در ابتدای مطالعه ،چون عادت های مطالعاتیتان را نمی دانید ، با امتحان کردن به بهترین حالت و مکان برای مطالعه خود برسید .ممکن است شما در سکوت به بیشترین حد تمرکز برسید در حالی که سر و صدا روی تمرکز دوستتان تاثیری منفی نگذارد.

2-مکانی که در آن مشغول مطالعه هستید باید تمیز نگه داشته شود

به یاد دارم که در کتابی از برایان تریسی که یکی از نویسندگان انگیزشی و موفقیت برتر دنیاست ،خواندم که یکی از عوامل افزایش تمرکز بر روی کار را تمیز نگه داشتن اتاق و مخصوصا میز کار شخصی بر شمرده بود .هر چه محلی که در آن به مطالعه می پردازید نکیزتر و مرتب تر باشد ،عوامل حواس پرتی شما کمتر و در نتیجه آن تمرکزتان افزایش خواید یافت.

3-قبل از شروع مطالعه ،سعی کنید تمام وسایل مورد نیازتان برای مطالعه را آماده کنید

مداد ،خودکار ،چرک نویس ،کتاب ، کتاب های کمک درسی و … نمونه هایی از این وسایل می باشند . همچنین سعی کنید مقداری خوراکی و آب هم همراهتان باشد .همراه داشتن این وسایل سبب می شود که هنگام نیاز به آن ها ،از جای خود بلند نشوید و مجددا زمانی را صرف متمرکز شدن خود نکنید.

4-تمامی وسایل الکترونیکی تان را خاموش کنید.

از مهمترین لوازمی که مسبب بیشترین حواس پرتی دانش آموزان می باشند ،همین گوشی های تلفن همراه و تبلت ها می باشند .آیا تا به حال این اتفاق برایتان افتاده که در هنگام مطالعه درسی سری به شبکه های اجتماعی بزنید و زمانی که به خودتان آمده اید ،زمان زیادی را صرف دیدن عکسها و پستها و … کرده باشید؟ پس این لطف را به خودتان بکنید و در هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید و حتی آنرا دور از محل درس خواندنتان قرار دهید .
وسیله دیگری که متاسفانه جزء اصلی ترین مسببین از بین رفتن تمرکز در این دوره و زمانه محسوب می باشد ،به طور قطع کنسول های بازیست .نه تنها این دستگاه های الکترونیکی باعث از بین رفتن تمرکز بچه ها می شوند ،بلکه بسیار اعتیاد آور نیز هستند و حتی به جرات برای سلامتی جسمی و روحی بچه ها نیز مضرند.

5-برنامه ریزی معجزه می کند

سعی کنید یک برنامه دقیق و اصولی بر مبنای نیاز درسی خود بنویسید و بر طبق آن عمل کنید.این کار سبب می شود که ساعات مطالعه شما بطور خودکار برایتان به یک عادت تبدیل شود و بدنتان به گونه ای شرطی شود که با مدیریت انرژیتان ،ذهنتان را به بیشترین حد تمرکز در آن زمان برساند. فراموش نکنید که برنامه ریزی اصولی و منعطف ،نیازمند تجربه می باشد .پس اگر تجربه لازم در این امر را ندارید از اهل فن کمک بگیرید .

6-سعی کنید برای درس خواندن ،یک همراه پیدا کنید

داشتن یک همراه خوب با هدفی مشترک می تواند سختی فرایند مطالعه را برایتان شیرین و خاطره انگیز کند و یکنواختی را از بین ببرد . اگر یک همراه مناسب برای درس خواندنتان داشته باشید ،می توانید از او برای یادگیری مطالب سخت تر کمک بگیرید . دقت کنید که این همراه باید شخصی با پشتکار باشد تا بتواند شما را به درس خواندن تشویق کرده و هرچه بیشتر روی هدفتان متمرکز نماید.

7.انگیزه بالا ،تمرکز را نیز بالا می برد

انگیزه مهمترین عامل برای موفقیت در هر کاری است .سعی کنید پیش از آغاز مطالعه به موفقیتی که در نتیجه مطالعه صحیح و با تمرکز بدست خواهید آورد ،بیندیشید .این امر باعث می شود انگیزه و انرژی فراوانی برای آغاز مطالعه بدست آورید.

امیدوارم با رعایت مطالبی که در این مطلب ذکر شد به موفقیت روز افزون دست بیابید.
برای اطلاع از نحوه صحیح آزمون دادن می توانید این مطلب را مطالعه نمائید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
آخرین فرصت شرکت در
دوره جمع بندی آزمون
Call Now Button