مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هانکات مهم برای موفقیت در آزمون های تستی از جمله آزمون تیزهوشان

نکات مهم برای موفقیت در آزمون های تستی از جمله آزمون تیزهوشان

نکات مهم برای موفقیت در آزمونهای تستی از جمله آزمون تیزهوشان
فهرست مطالب

در این مقاله قصد دارم نکاتی ضروری را بیان نمایم که توجه و به کار بستن آن ها، موفقیت و عدم آگاهی از آنها شکستی تلخ را بدنبال خواهد داشت. از آنجایی که این وبسایت بطور تخصصی برای دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس برتر پایه ششم به هفتم را دارند طراحی شده است، بر آن شدم که نکاتی که پس از چندین سال تجربه تدریس در این پایه ها در ارتباط با موفقیت در آزمون های تستی، بدست آورده ام را با شما والدین گرامی و دانش آموزان عزیز به اشتراک بگذارم.

اهمیت رعایت و تمرین مستمر این نکات در آزمون های آزمایشی اگر بیشتر از خوب مطالعه کردن مطالب درسی نباشد، کمتر از آن نیز نخواهد بود. چه بسیار دانش آموزانی که بار علمی بسیار خوبی داشتند، ولی بدلیل عدم آگاهی از این نکات در آزمون استعدادهای درخشان پذیرفته نشدند. و در مقابل چه بسیار دانش آموزانی که با سطح علمی متوسط رو به بالا، با بکار بستن این نکات بخوبی از پس این امتحان برآمدند.

تکنیک های موفقیت در آزمون های تستی

مهمترین تکنیک هایی که باید در امتحانات تستی مورد توجه قرار دهید عبارتند از :

  1. ابتدا با درسی که از نظر شما آسانتر است شروع کنید. معمولا زمانی که آزمون را با درس هایی شروع می کنید که به آنها تسلط کافی دارید علاوه بر اینکه می توانید بر استرس اولیه امتحان غلبه کنید، سطح اعتماد به نفس خود را نیز تا حد زیادی بالا می برید. فقط حتما باید به نکات زیر توجه کنید:
    1. الف)مراقب باشید که جواب تست ها را در پاسخنامه اشتباه وارد نکنید.برای مثال اگر در درس علوم تسلط بیشتری دارید و می خواهید از این درس شروع به پاسخ دادن بکنید(سوالات علوم از سوال 46 آغاز می شوند)، توجه داشته باشید اشتباها در پاسخنامه از سوال یک پاسخ ندهید.
    2. ب)ممکن است سوال های درسی که شما در آن تسلط دارید بسیار سخت باشند.در این مواقع بیشتر دانش آموزان روحیه و نظم ذهنی خود را از دست می دهند و با خود فکر می کنند که”وقتی به سوالات درسی که در آن تسلط دارم نمی توانم پاسخ دهم ، چگونه می خواهم به بقیه سوالات پاسخ دهم.” در این مواقع حتما به خودتان مسلط باشید و مطمئن باشید وقتی سوالات درسی که شما درآن تسلط دارید برای شما سخت است، برای دیگران قطعا بسیار بسیار سخت خواهد بود. سعی کنید در این موارد با حفظ اعتماد به نفس، فقط سوال هایی را که به صحیح بودن جوابتان اطمینان دارید، پاسخ دهید.
  2. به یاد دارم که همیشه پدرم می گفت : نصف جواب سوال درون صورت سوال نهفته است. همیشه سعی کنید صورت سوال را با آرامش و تمرکز کافی بخوانید. دقت کنید که چه اطلاعاتی به شما داده شده شده و چه اطلاعاتی خواسته شده است.
  3. حتما با سوالات ساده تر پاسخگویی به سوالات هر درس را آغاز کنید و وقت خود را صرف پاسخگویی به سوالات سخت و زمانبر نکنید.زیرا در امتحانات تستی ، برخلاف امتحانات تشریحی ، ارزش سوالات ساده و سخت برابر است.پس در ابتدا با پاسخ دادن به سوالات آسانتر، سرعت خود را بالا ببرید. حتما علامت هایی را در ذهن خود تعریف نمائید که کنار سوال های زمانبر و سخت ، از آنها استفاده کنید که پس از پاسخگویی به تمام سوالات ساده در تمام دروس ، اگر وقت اضافه آوردید، ابتدا به سراغ سوال های زمانبر و سپس به سراغ سوال های سخت دروس مختلف بروید.
  4. به ضریب دروس مختلف توجه کنید. در بخش استعداد تحصیلی ، دروس دارای ضرایب متفاوتی هستند. (قرآن و هدیه های آسمانی ضریب 2، فارسی ضریب 2، مطالعات اجتماعی ضریب 1، تفکر و پژوهش ضریب 1، علوم تجربی ضریب 2 و ریاضی ضریب 3)

پس زمانی که پس از پاسخگویی به سوالات آسان، در زمان باقی مانده از امتحان ، می خواهیم به سراغ سوالات وقت گیر برویم ، بهتر است از دروسی که ضریب بالاتری دارند شروع کنیم. برای مثال با پاسخگویی به یک سوال ریاضی، انگار سه سوال تفکر و پژوهش را پاسخ داده ایم.

بطور خلاصه در آزمون های تستی ، طراحان علاوه بر سنجش سواد داوطلب، هوش، دقت، تمرکز و تسلط روانی او را نیز می سنجند. با توجه و تمرین نکات ذکر شده و تمرین مستمر آنها در آزمون های آزمایشی شبیه سازی شده، موفقیت تا درصد بسیار بالایی، تضمینی است.
برای آشنایی با عوامل تعیین کننده در موفقیت آزمون تیزهوشان این مطلب را نیز مطالعه بفرمائید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button