مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی هاهنر آزمون دادن را به درستی بیاموزید تا موفقیتتان دو چندان شود

هنر آزمون دادن را به درستی بیاموزید تا موفقیتتان دو چندان شود

هنر آزمون دادن
فهرست مطالب

نکاتی که باید قبل و در حین هر آزمون رعایت کنیم

بدون شک اولین مطلبی که تمامی داوطلبان آزمون های سرنوشت سازی مانند آزمون تیزهوشان ، کنکور سراسری و … به آن توجه می کنند ، درس خواندن و تمرکز بیشتر روی یادگیری مطالب درسی می باشد .اما یکی از علل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت برخی داوطلبان در این آزمون ها ،آشنایی یا عدم آشنایی با نحوه و تکنیک شرکت در این گزینش ها می باشد .درست آزمون دادن یک هنر است و اگر از این هنر بی بهره باشیم ،قطعا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و داوطلبانی که مجهز به این هنر هستند ،هر چند با سواد علمی کمتر ،گوی سبقت را از ما خواهند ربود.
بیایید نگاهی کلی به فرآیند آزمون داشته باشیم و آن را به چند قسمت تقسیم کنیم.
بطور کلی مراحل یک آزمون (که در ارتباط با آزمون های آزمایشی هم صدق می کند) را می توان به سه قسمت متفاوت ،اما در ارتباط با یکدیگر تقسیم نمود :

  • الف- قبل از آزمون
  • ب- حین آزمون
  • ج- بعد از آزمون

حال تک تک این مراحل و نکاتی که باید در هر مرحله رعایت شوند را با هم بررسی می کنیم.

الف- قبل از آزمون
1-آگاهی دقیق از سرفصل های آزمون : به این معنی است که باید بدانید که دقیقا از کدام بخش ها قرار است آزمون بدهید و کدام سرفصل ها را باید مطالعه نمایید.
2-محاسبه مدت زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه سرفصل های آزمون : باید بتوانید حساب کنید که برای مطالعه هر یک از سرفصل ها چند ساعت نیاز به مطالعه دارید تا به آمادگی مطلوب شرکت در آزمون برسید.
3-تدوین یک برنامه انعطاف پذیر به همراه زمان بندی مطالعه ی مباحث مورد نظر: برنامه ای که تدوین می کنید باید به گونه ای منعطف طراحی شود که بتوانید در شرایط لزوم (امتحانات و تکالیف مدرسه و …) آن را تغییر دهید.
4-اجرای برنامه تدوین شده فوق
5-مشاهده نمونه سوالات آزمون های سال های گذشته جهت تمرین بیشتر ،ارزیابی میزان آمادگی فردی و مهمتر از همه ، طراحی یک شیوه مرور هدهفمند در ساعات و روزهای باقی مانده تا آزمون
6-جمع بندی : بدین معنا که با مرور تست های زده شده و بررسی ایرادات گذشته ،از این نکته اطمینان حاصل کنیم که اگر سوال هایی مشابه آن ها در آزمون مطرح شود ،دیگر دچار اشتباهات گذشته در پاسخگویی به آن سوال ها نخواهیم شد.
7-داشتن اسراحت کافی در شب قبل از آزمون : به شما کمک می کند تا در روز آزمون انرژی بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشید.
8-سحر خیزی در صبح آزمون و صرف صبحانه ای کامل (کم چرب و مقوی) و کنترل وسایل مورد نیاز در آزمون (کارت ورود به جلسه ،مداد ،تراش ،پاک کن ،کارت شناسائی و یک نوشیدنی قندی)
9-حضور به موقع در حوزه آزمون و کسب اطمینان از شرایط محیطی آزمون
ب-حین آزمون
1-حدالمقدور شروع تست زنی طبق ترتیب دفترچه آزمون باشد .
2-مطالعه سریع ولی دقیق صورت سوال ها و بررسی تمامی گزینه ها به منظور یافتن صحیح ترین گزینه
3-تعیین زمان پاسخگویی به سوالات هر درس : در ابتدای آزمون باید مشخص نمایید که چه مقدار زمان برای پاسخگویی به سوالات هر درس دارید و هرگز از زمانی که برای هر درس مشخص شده است ،بیشتر برایش زمان نگذارید .حتی ممکن است طراحان به گونه ای سوالات را قرار دهند که داوطلبان در این تله گیر کنند و به دلیل وقت کم آوردن ،حتی نتوانند روی سوالات ساده درس بعدی وقت بگذارند.
4-اگر بخواهم مهمترین نکته را از بین تمامی نکات ذکر شده در این مقاله انتخاب کنم ،قطعا این نکته را انتخاب خواهم کرد. با تکنیک ستاره ، دایره ،تیکآشنا شوید .
از علامت ستاره کنار سوالاتی استفاده می کنیم که کاملا برای ما گنگ هستند یا به هیچ وجه مطلب مربوط به آن سوال ها را مطالعه نکرده ایم .این علامت به این معنی است که اگر در آزمون زمان اضافی آوردیم ،هرگز آن را به این سوالات اختصاص نمی دهیم .
علامت دایره درکنار تست هایی استفاده می شود که شک دارید پاسخ آن ها را بلد هستید یا خیر یا تست هایی که حس می کنید خیلی از شما زمان خواهند گرفت یا لازم است تا چندین بار صورت آن ها را بخوانید تا متوجه منظور سوال بشوید. اگر در پایان آزمون زمان اضافه آوردید ،از آن برای حل و یافتن پاسخ این سوال ها استفاده کنید.
علامت تیک را در کنار تست هایی استفاده کنید که پاسخ آن ها را می دانید و به راحتی به آن ها پاسخ می دهید .این تست ها تست هایی هستند که باید در مرحله اول پاسخ گویی ،پاسخ داده شوند.
5-در صورت سوال برخی دروس یک سری اطلاعات وجود دارند که داده های کلیدی آن سوال به حساب می آیند .اطلاعاتی که به کمک آن ها به سوالات پاسخ می دهیم . این اطلاعات بسته به نوع درس متفاوت خواهند بود .بهتر است زیر یا دور این داده ها خط بکشیم .این موضوع باعث می شود احتمال خطا موقع استفاده از آن مطالب کمتر شود .همچنین باعث افزایش سرعت هنگام خواندن مجدد سوال در صورت نیاز خواهد شد.
6-برای حل سوالات محاسباتی از جای تمیز درون دفترچه سوال استفاده نمائید . همچنین سعی کنید تا حد امکان محاسباتتان را تمیز و به ترتیب بنویسید. دلیل این امر این است که اگر پاسختان در 4 گزینه نبود ،بتوانید با صرف کمترین زمان راه حلتان را چک کنید.
7-بعد از اتمام سوالات هر دفترچه ، می توانید به ترتیب از درسی که در آن بیشترین تسلط را دارید شروع به پاسخگویی سوالات دایره دار کنید.
8-حدالامکان گزینه صحیح هر سوال را بلافاصله وارد پاسخ نامه کنید تا مجبور نشوید زمان مجددی را صرف وارد کردن پاسخ ها به پاسخ نامه کنید .
9-برای جلوگیری از اشتباه وارد کردن گزینه ها در پاسخ نامه ،بهتر است برای هر تستی ،شماره سوال و گزینه صحیح آن را در دفترچه سوال با شماره سوال و گزینه صحیح آن در پاسخ نامه تطبیق دهید.
10-یکی دیگر از مطالب بسیار مهم برای گرفتن بهترین نتیجه در هر آزمونی ،حفظ روحیه سر جلسه آزمون و عدم داشتن توقع بیش از حد از خودتان است .فرض کنید که شما درس ریاضی را بسیار خوب مطالعه کرده اید و تسلط زیادی در این درس دارید .اگر در آزمون سوالات درس ریاضی سخت باشند ،اولین مشکلی که برای شما بوجود خواهد آمد این است که با دیدن سوالات روحیه تان را از دست خواهید داد .مشکل بعدی این است که چون آن درس را بیشتر خوانده اید ،مصر هستید که به بیشترین سوالات ممکن از آن درس پاسخ دهید که این خود باعث افزایش امکان اشتباه و همچنین صرف زمان زیاد در پاسخگویی به سوالات می شود . همه این عوامل باعث می شوند که ترازتان در آزمون کاهش یابد .
برای حل این مشکل بهترین راه این است که خونسردی خود را حفظ کنید و به خود متذکر شوید “وقتی سوالات برای من که در این درس تسلط دارم دشوار است ،پس قطعا برای دیگران که در این درس تسلط ندارند خیلی خیلی دشوار خواهد بود.” با این جملات می توانید مجددا به خود مسلط شوید.
11- فراموش نکنید تا برای تسلط هر چه بیشتر به تکنیک های فوق ،آن ها را در تمامی آزمون های آزمایشی تمرین و تکرار نمایید تا این روش ها ملکه ذهنتان شوند.
امیدوارم با به کار گیری نکاتی که در این مقاله برایتان ذکر کردم بهترین نتیجه را در آزمون هایتان بگیرید.
می توانید برای مطالعه کارهایی که باید بعد از هر آزمون آزمایشی آن ها را انجام دهید ،به این مطلب مراجعه نمایید.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button