مشاوره رایگان: 09126403086

Homeدانستنی ها10 راه برای غلبه بر اضطراب آزمون تیزهوشان

10 راه برای غلبه بر اضطراب آزمون تیزهوشان

اضطراب آزمون تیزهوشان
فهرست مطالب

علائم اضطراب آزمون چیست؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که با وجود اینکه مدت زیادی برای یکی از امتحاناتتان درس خوانده اید ، زمانی که وارد سالن امتحان می شوید و برگه را جلوی شما قرار می دهند ، ناگهان احساس کنید که ذهنتان خالی شده و هیچ چیزی به یاد نمی آورید؟ متوجه شوید که کف دست هایتان شروع به عرق کردن کرده است و دلشوره فراوان تمام وجودتان را بگیرد؟

من یک ویدیو هم با عنوان راهنمای کاهش استرس آزمون تیزهوشان تهیه کرده ام که شما می توانید به صورت رایگان آن را مشاهده کنید. برای تماشای ویدیو روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

اگر این علائم کلاسیک اضطراب برایتان آشنا به نظر می رسد ، ممکن است نمراتتان بطور واقعی بیانگر توانایی های شما نباشد. زمان آن رسیده است که بیاموزید چگونه قبل و در طول یک امتحان پر استرس ، اضطراب امتحان را مدیریت کنید؟

اگرچه این موضوع کاملا طبیعی است که قبل از هر آزمونی کمی احساس عصبی بودن داشته باشیم ، در برخی دانش آموزان این حس باعث ناتوانی در جلسه امتحان می شود. افکار به سرعت از ذهن عبور کرده و باعث ناتوانی در تمرکز می شوند و این احساس باعث علائم فیزیکی مانند بالا رفتن ضربان قلب ، سردرد ، یا حالت تهوع می شود. توجه داشته باشید که اضطراب امتحان اگر بخوبی کنترل نشود ، قدرت از بین بردن روزها تلاش و کار سخت داراست.

طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا ، ممکن است دلایل اضطراب امتحان شامل ترس از شکست، کم بودن زمان آمادگی برای امتحان و یا تجربیات بد امتحانات گذشته باشد. اما بدانید که ما شما را تنها نمی گذاریم. در اینجا نکاتی را برایتان بیان میکنم که به شما کمک می کند در روزهای مانده به امتحان و نیز در طول امتحان ، آرامش خود را حفظ کنید.

 

1- آماده امتحان باشید.

درست است . این موضوع بدیهی است. اما تکرار آن بی تاثیر نیست. اگر اطمینان داشته باشید که که کاملا آماده هستید ، اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در جلسه امتحان خواهید داشت که همین موضوع تاثیر شگرفی در کم کردن و غلبه بر اضطراب  خواهد داشت.

2- شب ها به اندازه کافی بخوابید.

تا دیر وقت بیدار ماندن و درس خواندن اصلا استراتژی خوبی نیست زیرا کم خوابی تاثیر بدی روی اعصابتان می گذارد. استراحت کافی (8 تا 9 ساعت در شب امتحان) قطعا مفیدتر از درس خواندن تا نیمه های شب خواهد بود.

3- از مواد مغذی استفاده کنید.

حتما در روز امتحان صبحانه ای سرشار از مواد مغذی بخورید . سعی کنید بجای استفاده از مواد قندی که بطور لحظه ای قند خون را بالا می برند از مواد غذایی استفاده کنید که که در طول زمان انرژی آزاد می کنند.

4- زودتر در جلسه آزمون حاضر شوید.

عجله کردن برای رسیدن به محل آزمون باعث افزایش اضطراب می شود.سعی کنید شب قبل از امتحان هر وسیله ای را که نیاز دارید در کیف خود قرار دهید. ساعتتان را کوک کنید که به موقع بیدار شوید و منزل را در زمان مناسب ترک کنید.

5- دید ذهنی مثبتی داشته باشید

با استفاده از جملاتی دلگرم کننده ای همچون “من میتوانم این امتحان را با موفقیت به پایان برسانم” یا “من به سختی کار کرده ام و موفقیت حق من است” روحیه خود را بالا ببرید و افکار ناامید کننده را از خود دور کنید.

6- سوالات را با دقت بخوانید.

گاهی به دلیل اضطرابی که دارید ، بدون اینکه مفهوم سوالات را بخوبی متوجه شوید شروع به پاسخگویی می کنید و وقتی جوابی که بدست آورده اید را در گزینه ها نمی بینید،بیشتر مشوش می شوید . سعی کنید سوالات را بخوبی بخوانید تا متوجه شوید که چه اطلاعاتی را به شما داده و چه اطلاعاتی را ازا شما می خواهد.سریع دست به کار نشوید.ابتدا کمی فکر کنید و استراتژی خود را برای بدست آوردن پاسخ مشخص کنید سپس دست به قلم شوید.

7- از سوال اول شروع کنید.

برخی دانش آموزان ابتدا شروع به نگاه کردن به تمامی سوالات می کنند که این امر باعث می شود با برخی سوالات مشکل برخورد کنند و حتی هنگام پاسخگویی به سوالات ساده تر ، به فکر پاسخ آن سوالات سخت باشند که این خود عاملی می شود که حتی تمرکز لازم را برای پاسخگویی به سوالات ساده تر از دست بدهند.سعی کنید از اولین سوال اقدام به پاسخگویی کنید.اگر هم احساس کردید برخی سوالات سخت هستند ، جای آنرا خالی بگذارید و به سراغ سوالات آسانتر بروید.پاسخگویی به سوالات آسانتر باعث میشود روحیه شما برای پاسخگویی به سوالات سخت تر بالا برود و ذهنتان باز شود.

8- به اینکه سایر دانش آموزان در حال انجام چه کاری هستند توجه نکنید.

آیا همه دانش آموزان به سرعت در حال پاسخگویی به سوالات هستند؟ اصلا اهمیتی ندارد. حواستان به کار خودتان باشد و توجهی به به اینکه دیگران در حال انجام چه کاری هستند نباشد.

9- حواستان به زمان باشد.

زمانی که ناگهان متوجه می شوید که چیزی به پایان امتحان نمانده و شما هنوز به تعداد زیادی از سوالات پاسخ نداده اید، حس بسیار بدی به شما دست می دهد که باعث میشود حتی نتوانید از زمان باقی مانده به خوبی بهره ببرید.حتما سعی کنید قبل از آزمون اصلی در آزمونهای شبیه سازی شده شرکت کنید تا مدیریت زمان را یاد بگیرید و زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات هر درس را بطور تقریبی متوجه شوید.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان پاسخگویی به سوالات در آزمون تیزهوشان به اینجا مراجعه نمایید.

10- به آرامی نفس عمیق بکشید و روی افکار مثبت تمرکز کنید.

با نفس عمیق کشیدن میتوانید تپش قلب خود را کنترل نمایید و تا حدودی از افکار آزار دهنده رهایی یابید. این تکنیکها را در خانه تمرین کنید.تمرکز روی تنفس و افکار مثبت به لحاظ بیولوژیکی می تواند احساس اضطرابتان را کمتر کند.
به یاد داشته باشید که داشتن اندکی اضطراب برای هر آزمون، بسیار عادی است و حتی روانشناسان و روانپزشکان هم اگر بخواهند در آزمونی شرکت کنند ، کمی اضطراب خواهند داشت. هدف از این مقاله کنترل آن دسته از استرس هایی است که مخرب بوده و مانع عملکرد صحیح مغز می شوند.

جدیدترین آموزش

برچسب ها:
اشتراک گذاری:

    1 نظر

  1. مانی
    تیر ۲۳, ۱۳۹۹
    پاسخ

    ممنون

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

برای دریافت لینک دانلود تنها کافیست ایمیل خود را وارد کنید
Call Now Button